4 mei - Epernay?

4 mei 2022 - Épernay, Frankrijk

Please Frankrijk, hopelijk deze keer wel een match, we zijn beiden niet heel enthousiast over Frankrijk, maar laten ons graag verrassen.

Epernay, champagne hoofdstad,  daar moet het dan gaan gebeuren.  Rond 13.00 uur in ons hotel.  Dat gaat al wat minder.  Receptionist is verbaasd dat we nog geen champagne rondleiding geboekt hebben. Biedt ons ook geen optie aan.  Vervolgens vraagt hij,  willen jullie morgen ook ontbijten? 'Prima' geven we aan.  Geen informatie over hoe laat, waar, wat de kosten zijn...

Hotel is vrij krap, elke verdieping is een pijpelaatje met 6 kamers. Kamers zijn ook klein.  Wij zitten 4 hoog, 3 achter. Vluchtroute maar meteen bekeken,  advies van Minke van Tuyl sinds mijn studententijd. Kamer is wel mooi en modern. Mooie kleurcombinaties en goede badkamer.

Daar gaan we,  de stad in.  Rue de Champagne is voorzien van prachtige trottoirs. Champagne huizen staan er protserig bij. Ook binnen ziet het er niet uitnodigend uit. Hier kom je voor de 'naam'.

IMG_9542

Toch maar even bubbeltjes gedronken op terras van Perrier Jouët. Ook weer moeilijk, of we niet op een plek voor 3 personen wilden gaan zitten.... echt hoezo? Het lijkt wel uitgestorven hier op straat... Bestellen duurt ook eeuwen... niet onze plek. Hoe gaan we deze dag nog omturnen?

IMG_9549

Okay we gaan een tour boeken,  stuiten bij toeval op huis Champagne Jacquinot & Fils, zij bieden een niet commerciële tour. Nadat we een flink steil stukje de straat op zijn gelopen komen we bij een authentieke,  lees simpel, champagne huis. Maar wat een verademing,  wat een superleuke gids! Zij heeft alles zo goed uitgelegd,  wij waren de enige voor de tour 😊. Zij hebben eigen wijnvelden en 70 procent wat ze zelf niet gebruiken, gaat naar Moët. Uiteraard houden ze de beste druiven zelf! Heerlijke champagne geproeft en gaan een klein beetje van Frankrijk houden!

IMG-20220504-WA0012

20220504_164724

Daarna naar het terras,  bij Café le Progres, hele gezellige ober! We zijn bijna francofiel.. maar dan,  wat eten,  echt 80%  is gesloten? Eindigen bij een brasserie,  annex tabakswinkel,  annex lotenverkoop... ik neem de kip en Wilko een hamburger.  Serveerster wil alleen Frans spreken maar naar enkele alcoholische versnaperingen heb ik daar geen moeite mee....

Frankrijk... wordt vervolgd.

1. Nettie:
    5 mei 2022
    Leuk om te lezen. Wij zijn vorig jaar ook in de champagnestreek geweest en hebben ook gewandeld in dezelfde straat met al die grote champagnehuizen. Leuk en heel herkenbaar.
  2. Sas:
    5 mei 2022