4. Shopping en tasting

14 november 2023 - Lavra, Portugal

Vandaag gaan we shoppen maar lopen eerst voorbij het stadshuis. Hierachter staat nabij namelijk een kerk en het stadhuis is er bewust voor gebouwd in exact dezelfde vorm, groter, om het uitzicht voor de bisschop te ontnemen.  De stad was namelijk boos omdat de kerk niet wilde wijken voor wat de mooiste avenue van Porto moest worden. Via wat achteraf straatjes lopen we naar de winkelstraat.  Overal zijn koffietenten waar de Portanen al druk aan het praten zijn onde het genot van een kopje koffie en een Nata. Met dit grauwe weer oogt de stad nog rauwer en killer, een parkeergarage ziet er uit alsof deze op instorten staat.

0e62dfd7-df08-4f61-84bc-c36db168a0f9(1)

We lopen de winkelstraat in, op zoek naar sneakers, kadootje voor Mick en misschien nog een leuk jurkje of zo. We komen in een vitrage winkel, toch altijd een apart geurtje in zo'n winkel en bij nader inzien, tweedehands kleding uit Portugal... toch maar niet.  We zien een fleurige winkel met Afrikaanse prints, ik pas een lange rok. Twijfel gevalletje, echt heel bijzonder maar wanneer ga ik dat nou dragen.  En hij is niet goedkoop, dus toch maar niet.

IMG-20231113-WA0002

Na een paar sneaker winkels tijd voor een koffietje, temperatuur is goed en we zitten lekker op een klein terras.  Ook hier kun je alleen contant betalen, het verbaast me op hoeveel plekken dat nog is. We lopen verder dit de stad, we beginnen de stad al goed te kennen en pakken nog wat straatjes mee door we nog niet gezien hebben.  Eindelijk vinden we wat voor Mick, in een klein winkeltje, waar we weer contant moeten betalen 🤣.

Aan de kade bij de rivier gaan we wat eten en zoeken online naar een niet commercieel port huis waar we de middag een tour kunnen doen.  Helaas online niet meer te reserveren dus op goed geluk lopen we er naar toe.  In een smal straatje zitten diverse porthuizrn waaronder Augustos waar we de tour willen doen. De eerstvolgende tour is pas over een uur en we besluiten om alleen en proeverij te doen.  Bij Piano's zoet het er gezellig uit en we kiezen de proeverij van 6 verschillende ports. De serveerster vraagt nog of we voor 2 personen willen, en als we vragen, is het veel dan? Ontkent ze en laten we de bestelling door gaan.  Slechtste beslissing ooit. We krijgen per persoon 6 volle glazen port.

Een witte droge, een witte om mee te mixen, nog een witte, een rosé, een ruby en een tawny.

IMG-20231113-WA0009(2)

Ze zijn ZOET! Eigenlijk echt niet lekker... we proberen het wel maar de tasting bij Lado was veel beter.  Wilko drink er nog wel een paar helemaal leeg, maar ik laat toch het meeste wel staan.  Voorlopig geen port met voor mij.  We kijken nog wat rond op de kade, waar een Portugees bibliotheek visbolletjes verkoopt? En we lopen op ons gemak terug naar het hotel, we lopen ook nog even langs het restaurant waar we  vanavond gaan eten, het is nog gesloten, maar ziet er goed uit.  Als je het niet weet, zou je hier nooit komen, het ligt er achteraf.  In het hotel gaan we op de relax stand, portje kaarten (niet het drankje dus) en een glaasje wijn.

We kleden ons netjes aan, er is blijkbaar een dresscode en vol verwachting gaan we naar Misto, aanbevolen door Bas. Wat een fijn restaurant, erg aardige obers, we starten met een bubbeltje, op aanraden van de ober een Portugese. Het is een sharing concept en we kiezen de eend salade, de Black augustus steak en een vegetarische tagliatelle.

Wat een heerlijk eten, het smelt op je tong, we drinken er een goed glas rosé wijn bij, de ober heeft goed ingeschat wat we lekker vinden. Omdat alles zo lekker is, delen we nog een toetje, en Japanse cheesecake.  Wat een fijne afsluiting van de vakantie!