2. Fietstocht

12 november 2023 - Porto, Portugal

We zijn vroeg wakker en genieten van een heerlijk ontbijt, mooie ontbijtzaal met uitzicht op het plein. Vandaag gaan we een fietstour doen en we lopen rustig naar de ontmoetingsplek. Onderweg komen we wel heel bijzondere deursloten tegen.

20231111_131456

20231111_131511

Het is een grote groep, alleen maar Nederlanders en de gids is half Duits, half Portugees. We fietsen via de witte brug naar de overkant vanwaar we een mooi uitzicht hebben op de kade van Porto. We dalen af via hobbelige wegen en via de stalen brug bereiken we de terrasjes.

IMG-20231111-WA0019

De helm is hier verplicht... charmant. We zien veel van Porto en krijgen allerlei tips voor restaurants en wijnproeverijen. Onderweg stoppen we nog voor een koffie met een speciaal Portees gebakje, warm bladerdeeg met gele room, echt heerlijk! Het is nog steeds droog gelukkig en na de tour gaan we via de winkelstraat terug naar het hotel.  Even een sanitaire stop voordat we naar een proeverij gaan.

IMG-20231111-WA0015

We lopen naar de kade om bij Lado, een lokaal dat allerlei kleine wijnboeren vertegenwoordigd, een proeverij te doen.  Groot verschil met andere wijnlanden is dat de Portuguese wijnen geen druiven vermelden op de etiketten,  het zijn voornamelijk blends  We proeven 4 wijnen en 4 soorten port. Het meisje dat uitleg geeft is Braziliaanse en spreekt goed Engels. Je voelt wel dat Portugal zich de underdog voelt als het gaat om wijn maken, ze zetten zich heel erg af tegen Frankrijk en Spanje, in plaats van dat ze van hun eigen kracht uit gaan. Jammer want de wijn en port is echt lekker.

20231111_152705

Ook het tapas plankje gaat er goed in en een beetje tipsie verlaten we het lokaal nadat we nog een fles wijn en port hebben ingeslagen. We hebben tenslotte niet voor niks de mooie koffer ingecheckt.

We lopen wat door de stad en gaan daarna terug naar het hotel. De electriciteit is weer knudde, als ik op de wc zit vallen alle lampen weer uit.  We zijn er nu wel klaar mee, dit gaat niet opgelost worden en Wilko gaat naar de receptie.  We krijgen een nieuwe kamer, deze is nog mooier en heeft naast een douche ook een bad en een eigen balkon met zitje. We drinken nog een champagne uit de minibar en vertrekken dan naar het gedeelte van de stad waar het uitgaansleven zich zou bevinden.  Het gaat steeds harder regenen en onderweg moeten we een paar keer schuilen. We krijgen het ook niet goed gevonden. We hebben ondertussen toch wel trek gekregen en besluiten terug te lopen naar een klein restaurant (5 tafels) waar een oud mannetje in de deuropening mensen naar binnen probeerde te krijgen.  De kaart is simp, maar lekker. En we zitten droog. We drinken 2 biertjes (super bok, het biermerk van Porto noord) en ondertussen zit het restaurantje helemaal vol.  Betalen met je pinpas kan niet, maar gelukkig hebben we nog cash. We zoeken nog naar het nachtleven maar besluiten om toch maar terug te gaan en nog een drankje te doen in de hotelbar. Ook gezellig en de barman heeft er zin in.  Hij schenkt de glazen erg vol.

20231111_210952

20231111_214741

We duiken na een gezellige dag snel het bed in.  Weer veel gezien vandaag en het voelt of we al dagen weg zijn.

1. Bas:
    12 november 2023
    Dat Portugese hapje is de delicatesse van Portugal 🤣
  2. Sas:
    12 november 2023
    Dat noem ik geen delicatesse maar een anti kater maaltijd 😁
  3. Denise:
    14 november 2023
    Altijd leuk om een fietstoer te doen!