20240818 - Rocky Mountain

20 augustus 2024 - Blanes, Spanje

Het is zondag en dan is het altijd druk in Blanes. Deze ochtend is het echter vrij rustig, het heeft geregend en we hebben nog geen hardloper gezien.  Wilko en ik trekken onze hardloopschoenen weer aan en gaan deze keer een rondje door de haven lopen. Het is heerlijk koel en het lopen gaat ons makkelijk af. Meteen maar even langs het bakkertje voor vers brood. We gaan straks de binnenlanden in. Ondanks dat wij hier al zolang komen, hebben we nog nooit de binnenlanden bekeken. Wilko heeft een route uitgestippeld langs 4 dorpjes. Nadat we ontbeten hebben gaan we op pad. Als eerste staat kasteel van Torella de Mongri op de planning.  Onderweg komen we er achter dat dit alleen te voet te bereiken is... de lengte en de moeilijkheid van deze klim is niet eenduidig. Voor de zekerheid slaan we maar 2 liter water in bij een tankstation. We lezen op internet dat het kasteel bovenop een berg ligt en dat het een ruïne is.  Je kunt daar niets krijgen. Advies is om elke 10 minuten even te pauzeren en genoeg water en eten mee te nemen. Klinkt als een hele uitdaging. Gelukkig liggen de bergschoenen achter in de auto en we besluiten om maar eerst een stukje te lopen en dan maar kijken hoe het gaat. Totaal niet gekleed op een bergtocht gaan we van start. Ik in mijn nieuwe zijden top, Wilko in een nieuw shirt op zijn gympen en Mick in een gele korte broek. De eerste 10 minuten staat het zweet al op mijn rug, het is ook midden op de dag. Daar gaan we dan. Onderweg komen we families tegen die naar beneden lopen, zien er toch aardig fris uit. Twijfel, Twijfel, maar Mick wilt wel heel graag doorlopen, dus we besluiten om door te gaan. Het uitzicht is wel heel mooi en na een tijdje kunnen we het pad helemaal zien dat naar het kasteel gaat. Buienradar geeft aan dat er tegen op komst is en we zitten inderdaad de donkere wolken naderen. Maar als dappere dodo's lopen toch door. Als we halverwege zijn, is er een plateau waar veel mensen rusten, wij gaan even zitten. We horen dat het alleen maar stijler wordt als je hoger gaat. Wilko en ik houden het voor gezien en Mick gaat alleen verder.  We kunnen hem in zijn gele broek goed volgen op de berg.

1000032132

1000032127

Als we eenmaal de terugweg inzetten valt het best tegen, omlaag is soms lastiger dan omhoog. Bezweet en warm komen we bij de auto.  Ons tripje gaan we inkorten en we rijden naar Pals. Een middeleeuws dorp op een vesting en we zijn niet de enige die bedacht hadden vandaag dit dorp te bezoeken.

1000032110

Tis ondertussen al laat in de middag en in Pals is alles nog dicht. Dus terug naar Blanes voor een lekkere café con leche op het volksterrasje. Na een frisse douche en wat tapas op het terras,  leggen we nog een kaartje op ons balkon.  Heerlijk dagje weer gehad!

Foto’s