22 mei - Genieten in Blanes

23 mei 2022 - Blanes, Spanje

Het is zondag vandaag en we maken er een lazy layback sunday van. Blanes heeft een mooie brede boulevard die direct langs het strand loopt. De boulevard is ongeveer 1 km lang, het gedeelte dat vvia de oude stad loopt, is ongeveer 500 meter. Het begint bij de haven en eindigt bij de bekende rots. Alles is heel netjes en schoon, het strand is via veel trappen te bereiken en heeft op elke honderd meter een buitendouche/waterkraan. Aan de boulevard zit veel horeca. Van cocktailbars tot veganrestaurants en alles er tussen in.

Gisteren en vandaag zijn er de kampioenschappen paddle/suppen en het is druk op het strand. Vandaag is er ook een hardloopwedstrijd voor het goede doel. We zien mensen ook wandelen met kinderwagens en met honden, iedereen kan blijkbaar meedoen, als je de 8 km maar aflegt. Soort Rondje Millingen maar dan anders ;)

WhatsApp Image 2022-05-22 at 10.03.48 AM (1)

We zitten bij een koffie/ontbijt barretje buiten, heel gezellig ingericht met hout, schoolborden, houten jaloezieën en fijne stoelen (niet onbelangrijk voor ons oudjes). Het heet PDePà coffee bakery, een echte aanrader. De obers zijn erg vriendelijk, spreken ook goed Engels, hoewel wij echt Spaans proberen te spreken. Wilko heeft elke dag een Spaanse les. Ik bestel een gezonde toast met avocado en Wilko neemt een croissant met witte chocolade, althans dat denkt hij. Wat op zijn bord ligt, ziet eruit als een croissant die per ongeluk in een tosti-ijzer is geweest.

WhatsApp Image 2022-05-22 at 10.03.49 AMWhatsApp Image 2022-05-22 at 10.03.48 AM (2).

Na het ontbijt gaan op het strand liggen en zwemmen. Het water is KOUD! Veel kouder dan in Moraira, op zicht niet vreemd want we zitten bijna 600 km noordelijker. Na een uurtje houden we het wel voor gezien, het is erg heet in de zon. Het is uitzonderlijk warm voor de tijd van het jaar in Blanes horen we van iedereen. Om 15.00 uur willen we de F1 zien, we hebben nog geprobeerd om aan kaarten te komen (het is in Barcelona dit weekend) maar helaas, ook op de Spaanse site was alles uitverkocht. Uiteindelijk vind ik dit niet zo erg, want als ik het publiek in die zinderende hitte zie staan, weet ik niet of ik dat wel zo fijn gevonden had. We kunnen thuis via de laptop kijken, maar we gaan proberen of we ergens in Blanes in een kroegje kunnen kijken. In het dorpscafé Terrassans, staan altijd 2 tv's aan. Helaas staat F1 niet op, maar als we er naar vragen, gaat de eigenaar (tevens burgenmeester van Blanes) in de krant kijken op welke zender het wordt uitgezonden. Zijn dochter die achter de bar staat, schiet te hulp en al snel staat de race op. Wordt af en toe onderbroken door reclame in een splitscherm, maar dat is niet erg. Met een biertje en een bitterbal (spreekwoordelijk want we eten gehaktballetjes in tomaten saus, de welbekende albondiga's. We zijn echt de enige die kijken, niemand is geïnteresseerd in de wedstrijd.

WhatsApp Image 2022-05-23 at 12.35.21 PM

Na de spannende race nemen we even een siësta, we zijn er aan toe, we beginnen al Spaans gedrag over te nemen.

's Avonds is het nog erg druk op de boulevard en we besluiten eens te gaan zoeken waar het appartement waarvan we morgen een bezichtiging hebben, precies ligt. O.b.v. de foto's die op internet staan, gaan we op zoek naar een balkon met een specifiek hekje en een schilderij aan de buitenmuur. We struinen de boulevard af, heen en terug en vinden uiteindelijk het appartement net rechtsonder ons eigen appartement. We voelen een lichte teleurstelling, heb is op de eerste verdieping en het uitzicht lijkt niet volledig richting zee te zijn. Echt jammer, we drinken nog een kannetje sangria bij Terrassan en gaan dan naar huis. Mick komt morgen al vroeg, zo leuk! We hebben hem nog nooit zo lang niet gezien. Zal hij veranderd zijn ;) ?