29 mei - Rethymnon

30 mei 2023 - Finikas, Griekenland

Als ik wakker word (8 uur) is Wilko al uit bed. Vannacht ben ik badend in het zweet wakker geworden (overgang?). Maar Wilko had het blijkbaar ook heel warm en kwam zwetend uit bed.  Komende nacht toch maar de airco aan laten als we gaan slapen.

De wind is wat minder geworden en het is strakblauw. Op het terras drinken we een heerlijk kopje koffie.  Plan is om te gaan hardlopen. We nemen eerst een bakje yoghurt en nog een kopje koffie. Eigenlijk heb ik niet zo'n zin om te lopen... en als Wilko zegt,  pff ik wil denk ik niet hardlopen nu, zijn we snel om. We besluiten een wandeling te maken naar het dorpje, we hebben nog niet als gezien en dan hebben we ook meteen wat beweging.

Er zijn nu wel wat mensen op straat en in de tuinen.  Toch is het niet heel druk.

We lopen lekker langs het strand. Het strand is mooi aangelegd. Overal vlonders richting de zee, er staan bedjes en om de 100 meter staat er een douche en wat heel grappig is een omkleed hokje, in allerlei verschillende uitvoeringen. Ik zie ze overal.

GridArt_20230530_083818959

Als we in het dorpje zijn, valt mijn oog op een bijzondere eend. Groot, felrode kop en ik kan niet beslissen of hij nog mooi of lelijk is. En zo tussen de kiezels heeft ie eigenijk wel goede schutkleuren.

20230529_09423720230529_094124

In het centrum zoeken we een gezellig plekje aan het water.  We krijgen meteen een karaf water. Op het terras naast ons, staat een wat oudere Engelse vrouw (eigenaresse?) te foeteren tegen een Griek (echtgenoot) dat hij de kussentjes verkeerd op kleur heeft neergelegd. Echt zo'n onzin... zag er mooi uit maar moest perse kleur bij kleur... pff er zijn wel andere dingen om je druk over te maken.

We bestellen cappuccino's en broodjes. Broodje kost maar 4,50 dus ik ga er van uit dat het een klein broodje zal zijn.  Komt er toch een broodje aan, bijna zo groot als een stokbrood. Dit krijg ik echt niet op. Ondertussen schijnt de zon ook wel heel erg fel en we zitten echt weg te fikken. Tijd om naar huis te gaan.

Meteen een duik genomen in het zwembad, heel verfrissend! Het zwembad is onverwarmd maar dat is echt heerlijk. Liggend op de bedjes drogen we op. Ik ben alleen heel voorzichtig in de zon, mijn decolleté is door de vele zonuren al aardig veranderd in een waterval en er zitten ook veel pigmentvlekken (ouderdomsvlekken). Het verval is ingetreden...  Dus steeds hooggesloten shirts of doekjes om er op te leggen..

Wilko vindt het echt onzin,  maar goed, ik niet, dus factor 30 en afschermen die cleavage.

Nadat ik weer heel langzaam gelezen heb,  vertrekken we rond 1400 uur naar Rethymnon. Eigenijk wil ik even langs het geitje, maar dat ligt niet op de route en doen we wel op de terug weg.

Rethymnon is een grote badplaats met leuke winkels, allerlei aparte jurkjes en rokken. Twijfel een beetje over een tule lichtblauwe rok. Maar heb al een zwarte dus laat hem toch maar hangen.

We kijken wat rond en vinden een kleinigheidje voor Mick, Gyroskruiden. Als we in de haven aankomen,  gaan we wat drinken. 2 biertjes van de tap. Het personeel is niet gezellig, ze hebben er geen zin in vandaag.  Dus zonder fooi rekenen we af en lopen verder langs het strand. Het valt ons op dat je hier geen strandtenten hebt. Wel is er service bij de bedjes, maar de barretjes zitten aan de straatkant. We hebben al een restaurant uitgezocht waar we later willen eten, zo'n 2 km uit het centrum.  En op ons gemakje lopen we die kant op. Ik heb een zwart shirt aan een dat is best warm in de zon.  We gaan naar een gezellige, simpele cocktailbar, genaamd Coconut, en ploffen neer in de schaduw. Met een White Russian en een Cosmopolitan proosten we op de verjaardag van Carolien, feestje wat we moeten missen.

20230529_165635

We krijgen wat zoutjes en water erbij, echt een toptent.  Muziek erbij, leuk personeel en we kijken uit op de boulevard.

Rond 1800 uur gaan we naar het restaurant, 'Kai'. Het is overdekt maar de zijkanten zijn open. Erg leuke inrichting.  Vis en sushi staat op de kaart.  Vooraf nemen we Japans brood,  dat smaakt erg luchtig en licht zout.  Lekker! Ik neem alleen een voorgerecht,  makreel in komkommersoep. Wilko neemt pulled pork.

20230529_18443520230529_19015420230529_190151

De wc's zijn hier ook superstrak en schoon. Ook fijn want dat is niet overal in Griekenland,  wc papier mag niet in het toilet en dan staat er een mandje waar dat dan in ligt, ligt veel ernaast en stinken. Maar hier dus niet.

Op de terugweg wordt het al donker en we gaan niet langs het geitje. Ik wil echt nog even gaan kijken of hij dat nog staat,  vastgebonden aan de boom. Morgen dan maar.

Thuis zit ik heel veel op de pot... makreel wil er weer graag uit vrees ik...

Ahh...