8. 22 augustus - Hoe overleef ik een hittegolf in Spanje?

23 augustus 2023 - Blanes, Spanje

Vannacht was het weer heel warm en ik sliep niet echt goed, ook Wilko was aan het spoken. Om 7.15 eruit, koffie en met z'n tweeën gaan hardlopen. Dat ging wel lekker, zo vroeg is het nog best te doen langs het strand in de schaduw. Er zijn al heel veel mensen op pad, met honden, aan het hardlopen, of op weg naar werk. Bij de pier zit San met twee andere vrouwen, allemaal met honden. De honden vermaken zich goed, nu is het nog wel lekker, maar de rest van de dag liggen ze voor pampus. We lopen rustig terug, koelen af, nemen een douche en gaan ontbijten bij café PdePa, hier hebben we vorig jaar ook een paar keer ontbeten en is altijd erg lekker. Cafe con leche, sumo de naranja en een klein stokbroodje tonijn. Het smaakt goed, alleen zo onder de luifel is het wel echt warm.

WhatsApp Image 2023-08-22 at 09.10.18

We gaan vandaag maar weer voor het Spaanse schema. Na het ontbijt gaan we rustig richting strand, met parasol, puzzelboekje en e-reader. Een duik in de zee voor verfrissing en weer onder de parasol wat lezen. We zitten met z'n tweeën echt opgepropt onder de parasol, als zelfs maar je onderbenen in de zon liggen, voel je het al fikken. Het valt ons op dat de douches van het strand dit jaar verdwenen zijn en ook alle fonteinen staan droog. Er heerst hier ook watertekort. Iedereen wordt gevraagd zuinig om te gaan met het water. Voor ons best een opgave, we douchen minimaal 2 keer per dag. Wel kort, om even het zeewater af te spoelen. We zijn om 14.00 uur uitgenodigd bij Buggy om te eten met San en Peter. Zij hebben net het koopcontract getekend en willen dat vieren. We nemen een dagmenu, buiten de kaart om bestellen we de spareribs. Het is alleen erg veel en ik krijg het echt niet op. Tijd voor een siesta, even een kort dutje op de bank. Het zweet gutst van mijn lijf. We kunnen echt niet veel in deze hitte. Rond 18.00 uur lopen we weer het dorp in, Wilko wil graag nog een paar sneakers. In de winkels is het heerlijk koel met de airco's aan. Zo koelen we een beetje af. Leuke sneakers gevonden alleen niet in de juiste maat.... helaas. We gaan voor een cocktail, eten doen we niet meer vanavond en op de boulevard drinken we een pina colada en een gin tonic. De serveerster schenkt aan de tafel de tonic erbij, heel gracieus via een gedraaide lepel. We zijn de hitte echt zat en zien het eigenlijk niet zitten om in Blanes te blijven tm zaterdag. Het is echt overleven ipv vakantievieren. Hoe leuk we Blanes ook vinden, een dagje naar St Francisco of de Botanische tuinen zit er echt niet in. We besluiten dat we met een dag of 2 naar een koelere plek gaan rijden. Jammer van het appartement dat we gehuurd hebben, maar het is niet anders.

Opgelucht dat we een beslissing genomen hebben, lopen we terug naar huis. We zien dat er een openlucht bioscoop op het strand gemaakt is, Top Gun -Maverick wordt vanavond gedraaid. Vanuit ons balkon hebben we goed uitzicht en met een biertje in een ijskoud glas (hadden we in de diepvries gelegd) en wat tapas kijken we naar de nagesynchroniseerde film. Komisch, we hebben de film al gezien, dus is makkelijk te volgen. We leggen nog een kaartje en spelen een potje Yatzee. Weer een warme dag doorstaan....