1. 15 augustus - Reisdag Millingen aan de Rijn - Annecy

16 augustus 2023 - Annecy, Frankrijk

Ik schrik om 4.15 uur wakker van een enge droom, over mijn gin tonic glas dat ik kwijt ben... De wekker staat om 5.00 uur dus ik probeer nog wat te slapen en rond kwart voor vijf ga ik er toch maar uit. Wilko slaapt nog en rustig kleed ik me aan, poets mijn tanden en stop de laatste toiletartikelen in mijn tas. Broodjes zijn gisteravond al gesmeerd (de vertrouwde broodjes bal en als excoot deze keer ook een broodje omelet naar oud goed recept van mijn moeder). We vullen nog een thermoskan met koffie en warme melk. Mick en Yara krijgen nog een knuffel en om 5.30 uur vertrekken we.

We kiezen de route via Duitsland en Luxembourg, het is erg druk op de web, ook veel N-wegen in Duitsland en regen. Na ruim vier uur wisselen we en begin ik te rijden. Maar een noodweer barst los, met bakken komt de regen naar beneden, niet te doen. De meest rechtste rijbaan is helemaal verschrikkelijk, daar drijft het water echt zeker 10 cm op de weg. De middenbaan is nog wel redelijk, er wordt niet harder dan 60km per uur gereden en je ziet echt alleen maar water. Dit valt vies tegen, we zijn zo gewend dat we lekker door kunnen rijden en we wisselen nog 2 keer voordat we in Annecy aankomen.

Vanuit de parkeergarage is het 10 minuten lopen naar het appartement. Allebei nog in een lange broek, alle tassen mee en buiten is het 33 graden. De straatjes zijn overvol, het is blijkbaar een nationale feestdag. Bezweet en moe komen we aan in het appartement. Eerst maar eens een frisse douche voordat we het oude stadscentrum in lopen. Bij een bekende ijssalon bij ons om de hoek staat het echt rijen dik met mensen voor een ijsje. We lopen richting het meer en ook hier zijn heel veel mensen, er zijn waterfietsen te huur en kleine motorbootjes. Het water van het meer is ook heel helder en schoon en het verbaast ons dat we een fiets in het water zien liggen tussen de huurboten. Raar dat dit niet wordt weggehaald, het is overal zo schoon. De wir war aan straatjes, het water in de stad (heel helder), het kasteel op het eiland, de kerken, allemaal even prachtig. Tijd voor een koel biertje van de tap. 1644, Frans bier, smaakt echt prima. Voor ons terras staat een man zich om te kleden. Hij is geschminkt en heeft een heel takkenstel op zijn rug. In een lange jurk die de stam van de boom voorstelt, danst hij met zijn armen en doet een boom na. Of ik dit nou echt kunstig vind, weet ik niet.

WhatsApp Image 2023-08-16 at 12.09.07

Overal in het stadje zijn galerijen, misschien dat we nog wat moois zien, nu we met de auto zijn, kan dat makkelijk mee. We gaan nog even relaxen in het appartement. De reis was vermoeiender dan verwacht en Wilko valt snel in slaap terwijl ik wat afleveringen kijk van B&B vol liefde, mijn nieuwe guilty pleasure.

Rond 20.00 uur stappen we uit het appartement en gaan op zoek naar een restaurant, ondanks dat het heel druk is, zijn er toch nog wel plekken op het terras. We hebben niet veel zin om heel uitgebreid te zoeken en ploffen neer bij een grillrestaurant. Allebei nemen we een visje met een half flesje wijn (ja we letten goed op de alcoholinname). Het eten is simpel maar lekker en de obers zijn aardig. We maken nog een wandeling (kerken zijn erg mooi aangelicht) en lopen dan naar het café des arts, waren we vanmiddag al langs liepen, maar zat toen vol. Nu is er net 1 plekje vrij. We krijgen het menu, want ze hebben maar een beperkte vergunning, Wilko neemt een witte martini en ik een glaasje witte wijn. Op het tafeltje naast ons gaat wat mis. Er zitten 3 jongens bier te drinken, maar als ze te enthousiast worden, valt het bier van de tafel en moeten ze weer met blik en veger het glas opruimen. 10 minuten later is het weer raak. Het tafeltje is niet echt geschikt om op te leunen, de ober zet het een paar keer anders neer, maar advies is, niet op leunen ;) We gaan terug en kruipen vroeg in bed. Niet onder de wol, want het is aardig warm.... dun lakentje is genoeg!

WhatsApp Image 2023-08-16 at 12.08.14WhatsApp Image 2023-08-16 at 12.17.49