16 september - Hautvillers-Champagne

17 september 2022 - Hautvillers, Frankrijk

Onze roadtrip door Europa krijgt een herhaling. Een mini versie deze keer, 10 dagen en we blijven in Frankrijk. La Rochelle was zo goed bevallen dat we Frankrijk verder gaan ontdekken.

Vandaag gaan we naar Hautvillers,  450 km. Niet ver, zodat we daar nog een hele middag hebben. Ik sta lekker vroeg op, 6 uur. Zet een grote kan koffie voor onderweg, thermosfles met heet water om gespoeld, warme melk gemaakt,  zo blijft de koffie urenlang heet.  Tip van de wereldreiziger myself😆. Wilko heeft zijn befaamde broodje bal gisteravond al gemaakt, ik een bakje kwark met aardbeien, blauwe bessen en walnoten, probeer de eerste dag nog mager en gezond te eten 🙄.

Ik heb al onze bestemmingen in een document gezet, met foto's, tips, adressen en reserveringsbevestigingen. We hebben nu wel alles al geboekt omdat we zo kort gaan. Kan allemaal nog geannuleerd worden, dus we zijn nog steeds vrij om te gaan en staan waar we willen.

Vandaag vetrekken we naar de champagne streek. Als we Nederland uitrijden, regent het. We rijden hopelijk de zon tegemoet. De reis gaat voorspoedig en we stoppen weer bij het Varken (benzine station). Rond 12.30 arriveren we in Epernay, waar we bij het Champagne huis Jeanquinot &fils 2 dozen champagne inslaan.  Jeanquinot herkent ons nog (ik vermoed verkooppraatje). Ze zijn eigenijk tot half 2 gesloten maar gelukkig wil hij wel verkopen. 👍🏼. De dozen passen makkelijk in de achterbak dus we nemen er nog maar 1 mee. Van Jeanquinot krijgen we als kadootje nog een dop mee, in het geval de fles een keer niet leeg gaat.... 😆. En we kunnen hem voortaan mailen als we weer een levering nodig hebben.  Top!

20220916_123814

We vetrekken naar Hautvillers,  dat ligt een kleine 5 km verderop,  op een heuvel.  Tip van de broer van mijn schoonzus.  Blijkt een hele goede tip,  wat een schattig dorp, kleine huisjes, een pleintje met 1 restaurantje, prachtige uitzichten en een oase van rust.

Via airbnb hebben we een appartementje geboekt,  we moeten nog even wachten totdat het beschikbaar is en gaan ondertussen wat eten op het terras.  Deze vakantie gaan we onze alcoholinname wat beperken ten opzichte van de vorige reis.  Dus we bestellen geen fles wijn,  maar ieder 1 glas. En een fles water.  Ik neem een plankje met diverse kazen plus de rode wijn die erbij staat als suggestie.  Wilko neemt zalm met een witte wijn.  Alles smaakt heerlijk en het zonnetje komt door,  dit is genieten!

IMG-20220917-WA0001

Na de lunch kunnen we in ons appartement terecht, dat is 50 meter vanaf het pleintje. Toch echt wel fijner dan een hotelkamer,  je hebt meer ruimte dit gaan we wel vaker doen.  Vorige reis hadden we in Epernay een hele krappe hotel kamer met een onaardige receptionist waardoor we niet leuk begonnen. Nu is het compleet anders, de host van de Airbnb is erg behulpzaam,  ik heb al een paar dagen contact met hem.

We gaan het dorpje verkennen,  Dom Perignon heeft in het plaatselijke kerkje zijn laatste rustplaats en als echte champagne liefhebbers willen we daar even een kaarsje aansteken. We wandelen richting een plek op de heuvel waar het uitzicht grandioos is.

20220916_144715

Tijd om de champagnes te gaan proeven.  Het is prachtig weer en het wijnhuis waar we naartoe wilden,  heeft een terras in de serre en helaas niet buiten.  Dat is jammer,  we hadden naast ons appartement een terrasje gezien dat uitkeek op de vallei. Dat is een beter idee en we strijken daar neer.

IMG-20220916-WA0009

De kaart is makkelijk,  4 soorten champagnes, 2x rosé,  2xwit. De dame legt ons alles uit. We kiezen allebei voor een andere rosé.  Die van mij is wel wat zoet, wordt vaak geserveerd bij het dessert, vandaar.  En die van Wilko is wat zwaar.  We proberen ook nog de witte champagnes en als laatse rondje nemen we nog 1 keer de blanc de blanc. Onze favoriet.  De dame die iedereen te woord staat,  vertelt bij elke tafel steeds hetzelfde verhaal,  in het Frans of in het Engels,  er staan tenslotte ook maar 4 soorten op de kaart.  Wilko en ik zitten natuurlijk best lang op dit terrasje, de meeste bezoekers nemen 1 glaasje en gaan weer. Wij kunnen ondertussen het hele verhaal over de champagnes na vertellen in het Engels èn Frans 😆.

20220916_155529

We gaan even terug naar ons appartement,  klein inkakkertje. We willen rond 1800 uur wat kleins eten en vroeg naar bed omdat we morgen 900 km voor de boeg hebben. Hautvillers is zo klein dat het restaurantje op het plein geen diner serveert en al om 1900 uur sluit.  We besluiten naar Epernay te rijden,  zijn we zo.  We lopen even rond en gaan dan toch naar de bistro waar we 4 maanden geleden lekker geluncht hadden. We nemen Affliger blond van de tap, ik een bravette met roquefort saus en Wilko een steak tartaar, dat is toch een berg rauw vlees,  hij krijgt het met moeite op. We zijn rond 20.00 uur thuis en kijken even NEC -Utrecht op de laptop. Al snel vallen we in slaap.  Eerste dag was super, voelt of we al dagen op vakantie zijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bas Van den Eerenbeemt:
    18 september 2022
    Meer is het nieuwe minderen 🤣. Hoeveel glaasje champagne vandaag hahahaha geniet ervan samen!
  2. Sas:
    18 september 2022