17 september - reisdag naar Zuid-Frankrijk

18 september 2022 - Mandelieu-la-Napoule, Frankrijk

Om 7 uur gaat de wekker! Opstaan en snel naar de boulangerie, heerlijke croissant en andere zoete broodjes kopen. Als ik terug kom heeft Wilko al koffie gezet. We ontbijten aan het barretje in het appartement, de zon schijnt al als we Hautvillers verlaten. Het is een prachtig uitzicht over de vallei. De eerste km's rijden we door het binnenland en genieten volop van het uitzicht.

IMG-20220917-WA0028

Als we de snelweg oprijden ga ik aan de slag met ons reisverhaal van de vorige dag. Zo leuk om te doen, je beleeft de dag dan opnieuw. We rijden al flink wat kilometers de eerste uren. Voor de lunch hadden we een plekje gezocht onder Lyon, in een dorpje dat vlakbij de snelweg ligt. Maar met dit tempo zijn we daar al erg vroeg. De navigatie geeft aan dat er nog flink wat file wordt verwacht tussen Lyon en Marseille. We besluiten om maar gewoon door te rijden. We stoppen een paar keer, nemen een koffie en een flesje water. We hebben nog broodjes bal en zoete broodjes dus van de honger komen we niet om. En als alles meezit dan zijn we al rond 16.00 uur in Madelieu La Napoule, dat ligt zo'n 10 km naast Cannes.

Wilko is wat moe van het rijden en ik ga de laatste 300 km rijden. De temperatuur stijgt hier al richting de 18 graden! Dat merk je meteen als we even pauzeren. De files blijven uit en via een bergweg komen we bij de B&B. Dit ligt op de berg en de parkeerplaats is wat krap maar het lukt me om de auto te parkeren. We lopen langs het huis naar beneden naar de receptie en worden ontvangen door Jean-Philippe. Een enthousiaste man die super trots is op zijn plekje. Onze kamer ligt op de benedenverdieping . Hij verhuurt 2 kamers. Het is niet helemaal Wilko's ding, maar we geven het een kans. We nemen eerst een frisse duik. We beschikken over een eigen hemelbed dat uitkijkt over de vallei. Even onthaasten na de reis.

IMG-20220917-WA0030IMG-20220917-WA0005

We gaan naar het dorpje, kijken of we ergens wat kunnen drinken en eten. Geen idee waar we moeten zijn maar we parkeren de auto op een publieke parkeerplaats en lopen richting de zee. We komen veel mensen tegen die teruglopen dus we gaan waarschijnlijk wel de goede kant op... Wij zijn zo gewend aan Blanes, weten waar alles te doen is, dat ik lichte stress krijg als ik niet weet waar ik moet zijn. Langs het strand staan wat clubs, in een van de clubs begint een bruiloft, Evelyne en Mark, staat er op het bord, Nederlanders, vanaf de boulevard kan iedereen mee kijken, echt intiem is de bruiloft niet.

We kiezen de strandtent een stukje verderop. Met onze voeten in het zand bestellen we een biertje van de tap. Het is al rustig op het strand en we zien de zon langzaam ondergaan. De Franse kust, Wilko is hier nog nooit geweest, Cannes, Sant Tropez, Monte Carlo, we gaan het deze dagen allemaal bekijken. De keuken van de strandtent gaat pas om 19.00 uur open. We lopen alvast terug richting de auto, daar was ook een restaurant dat er leuk uitzag. Jammergenoeg blijkt deze dicht te zijn. Wat nu, beetje google op bistro's in de buurt. Ik had in Nederland al gezocht naar iets simpels om te eten en we navigeren daarheen. Het is een lokaal restaurantje/eetcafé. We zitten tussen de locals en de eigenaresse is een gezellige tante die zich de kaas niet van haar brood laat eten. Ze spreekt ook Engels en is geduldig met ons als we proberen te ontcijferen wat er op de kaart staat. Een kleine kaart, veel vis en een dagmenu. Ik bestel oesters en mosselen. Wilko neemt het dagmenu en een salade vooraf. We bestellen een fles witte wijn, zonder een wijnkaart te zien of een druivensoort te noemen. Deze smaakt erg lekker. De eigenaresse is erg amicaal met haar gasten, leunend op schouders, klopjes op de rug, het ziet er allemaal vertrouwd en familiair uit. Naast ons zitten twee oudere echtparen, een van de mannen is een blaaskaak maar deze weet ze goed te bespelen. We kijken onze ogen uit en hebben een vermakelijke avond. Het eten is goed en we betalen zeker niet te veel.

20220917_20145820220917_204525

We rijden het bergpad weer op en als we thuiskomen zien we dat de buren er ook zijn. Liggend op het strandbed, kijkend naar de sterren. Wij duiken snel ons bed in, zijn toch wel moe van de hele dag. Weer vallen we snel in slaap. Heerlijke dag!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade