18 september - dagje Cannes

19 september 2022 - Mandelieu-la-Napoule, Frankrijk

Rond 8.30 uur worden we wakker. Hoorden we nu een baby? Mysterie is snel opgelost als we buiten op het terras plaatsnemen aan de tafel, gedekt voor 4 personen. Als de buren aanschuiven, hebben ze een jongetje van 2 maanden in hun armen. Lief mannetje. Het is toch wel wat onwennig om zo met anderen aan een tafel te zitten. Niet helmaal Wilko's ding. Zou fijner zijn als je je ontbijt mag nuttigen op je eigen terrasje. Jean-Pierre doet enorm zijn best om het iedereen naar de zin te maken. Hij is enthousiast en kletst er lekker op los. Hij heeft in Parijs in de jaren 90 in een lcub als DJ gewerkt en ging de hele wereld over als DJ, is met een Russin getrouwd geweest en vanuit Parijs kent hij David Guetta. Hij heeft eerst met zijn vriendin in dit huis gewoond, voordat het een B&B was. 2 jaar geleden is zijn vriendin vertrokken en heeft hij het huis verbouwd tot een B&B. Elk jaar probeert hij er wat aan te verbeteren. In de winter maakt hij zelf muziek (dance) en is de hele bovenverdieping verbouwd tot studio. In de zomer verhuurt hij ook de hele woning en zijn de DJ spullen opgeslagen in zijn garage. Hij heeft ook een plaat op Spotify staan en tijdens het ontbijt beluisteren we zijn muziek.

Spotify - Jean Pierre

Genoeg om te kletsen en erg gezellig. Valt allemaal best mee zo'n B&B bij iemand thuis. We worden uitgenodigd om boven zijn privé vertrekken te bekijken. Disco lampen gaan aan en het balkon wordt omgebouwd.  De boxen gaan aan en de muziek wordt aangezet. Te grappig!

We willen vandaag naar Cannes gaan en krijgen van Jean-Pierre tips voor leuke strandtenten. Cannes is slechts 8 km verderop en we rijden er zo naar toe. We kunnen de auto parkeren op een publieke gratis parkeerplaats en via een tunneltje onder het spoor lopen we zo naar de boulevard. Jaren geleden ben ik hier met Jeroen en Liesbeth ook geweest, we waren op interrail en hebben langs de kust van Zuid-Frankrijk over dat spoor alle bekende badplaatsen bezocht. Hoe anders dan nu, toen met een flesje water uit de supermarkt, stokbroodje langs de weg gekocht, waar je de hele dag mee deed. Nu gaan we lekker op het terras een biertje drinken en eten bij de strandtent.

We verkennen de badplaats, lopen langs de haven, er is een zeilboten regatta, overal staan kraampjes. Wilko koopt een zonnebril, was ie vergeten. Slechts 12 euro. Geen echte Cannes prijzen ;). In het centrum gaan we in een gezellige bar wat drinken. De muziek staat aan, de tafeltjes zijn krap en staan dicht op elkaar. De barman heeft er zin in, hij lijkt qua doen en laten op Fred van Leer, loopt dansen en lipsincing door de kroeg. Een hoop gezelligheid. Helaas is de melk op en kunnen we geen koffie krijgen. We bestellen 2 biertjes en krijgen een bakje chips erbij. Op de kaart staan alleen maar dranken en geen eten. Dat is jammer, want het plekje is leuk. Er is ook een hardloopwedstrijd gaande. Door het winkelend publiek passeren af en toe wat hardlopers van middelbare leeftijd, er staan verkeersregelaars de wegen vrij te houden. Een wirwar van mensen, scooters, bussen en auto's.

We gaan richting de boulevard op weg naar 1 van de strandtenten die Jean-Pierre ons heeft aangeraden. We kiezen voor Okay, daar is het net wat minder druk. We krijgen een leuk tafeltje in het midden en de kaart bevat allerlei Thaise en Aziatische gerechten. De serveerster is ook hier weer erg vriendelijk, we bestellen 1 glas rosé en noodles en duck. Het eten is erg lekker, lijkt weinig maar is toch best veel. Nog wat kaas na, slechts 10 euro, bord vol. Ik krijg het niet op. We hebben de hele dag met de strandtas gesjouwd, maar niet op het strand gelegen, dat doen we morgen dus niet meer.

Onderweg naar huis stoppen we bij een supermarkt, voor wat brood en bier voor de avond. Als we bij villa Colina aankomen zijn onze buren vertrokken. Jean-Pierre is sporten, we hebben het rijk alleen. Na een heerlijke duik rusten we lekker uit op het 2-persoons strandbed, uitkijkend op de vallei. We spelen nog wat kaart en als Jean-Pierre thuiskomt nemen we net een koud biertje. Hij zet de muziek aan vanaf het balkon, Ibiza stijl. Super relaxed. De avond valt en ik trek mijn jeans aan met een blouse, er zijn hier in de bergen toch aardig wat muggen. We spelen mee met 'Weet ik veel' deze keer halen we een 8,6, hoogste score voor ons ooit. En dat terwijl we een flesje champagne open getrokken hebben. Jean-Pierre komt zich verontschuldigen, hij zou een biertje mee drinken maar heeft onverwachts wat vrienden over gekregen. Geen probleem, we luisteren lekker wat muziek en rond 22.00 uur naar bed. Morgen gaan we naar Monte-Carlo.