23 september - reisdag 910 km

25 september 2022 - Straatsburg, Frankrijk

Voor het eerst hebben we de wekker gezet,  we willen op tijd weg, hebben een flinke afstand voor de boeg.  We zijn als eersten in de serre voor het ontbijt.  Ik pers twee volle glazen jus d'orange voor ons een breng ze naar ons tafeltje.  Er zitten weer wat zwarte pitjes in,  nu wel heel veel en als ik ze eruit haal, blijken het fruitvliegjes te zijn! Gatver, gatver, ik zeg het tegen de serveerster en ze pakt het lepeltje en schoteltje weg waar ik de vliegjes op gelegd heb.  De glazen laat ze staan?! Wilko twijfelt of hij zijn glas wel gaat op drinken, daar zaten er minder in, maar als hij roert komt er van alles boven drijven.  Niet smakelijk... dat apparaat is niet goed schoongemaakt.  Beetje een smet op dit super hotel.

Na het ontbijt pakken we de tassen in,  ik travel light deze keer dus het is zo klaar. Bij het uitchecken krijgen we nog water mee voor onderweg en rond 9 uur zitten we in de auto op weg naar Straatsburg.

Het is erg druk op de route en na 300 km ga ik een stuk rijden. We tanken en nemen een cappuccino. Het blijft druk op de weg,  maar het weer is ook nog steeds zonnig en rond de 21 graden. Na 2,5 uur rijden stoppen we voor een wat broodjes,  eten deze lekker in het zonnetje op het terras op.  Na nog een stop bij een tankstation met een heel ingewikkeld systeem om af te rekenen,  frusterend voor een Poolse vrouw die schreeuwend naar buiten komt,  komen we rond 1800 uur aan in Straatsburg. Laatste half uur file, is spitsuur op vrijdag,  hadden we even geen rekening mee gehouden.  We rijden soepel de stad in en de parkeergarage is zo gevonden.  Het is inderdaad maar 3 minuutjes lopen naar het hotel.  Prachtig hotel en het personeel is erg aardig en laat op een plattegrond zien wat we allemaal kunnen doen en zien.

We brengen snel onze spullen naar de kamer, frissen ons even op en trekken een lange broekaan, het is hier wel meteen een stuk frisser. Wilko wil graag nog foto's maken nu het nog licht is een we lopen al een flink stuk door de stad.  Wat een andere dynamiek en energie,  even wennen maar ook wel weer lekker. Mooie winkels,  veel terrasjes en restaurants. De kathedraal is imposant en heeft heel veel versieringen.  In little Paris zijn de straten smal, veel bruggen en water, kijkt allemaal erg gezellig.  Via Google maps kijken we waar de meeste restaurants zitten en we belanden uiteindelijk bij een steakhouse vlakbij ons hotel. Voor het eerst besluiten we binnen te eten.  Het is nog wat rustig, maar al snel zit de hele zaak vol. Ik krijg een heerlijk malse kip met romige spinazie en een gepofte aardappel.  Wilko heeft spareribs! Eindelijk! Gister had hij er zo'n zin in, maar waren ze uitverkocht.

Naast ons komt een stel zitten uit het Oostblok,  de man spoort echt niet. Ze bestellen samen en biefstuk van 400 gram, maar als die komt geloven ze niet dat het gewicht klopt...

We gaan lekker naar ons hotel,  kijken een aflevering van Expeditie Robinson gestreamd via de breedbeeld tv. Toch wel fijn hoor al die innovaties. Het bed ligt heerlijk en we slapen als roosjes.

IMG-20220923-WA0012IMG-20220923-WA0010IMG-20220923-WA0007IMG-20220923-WA0014